Vissen met een voerboot

Vissen met een voerboot

Geschreven door: Paul Breedveld

Vissen zonder uit te werpen, een mooie zin om mijn artikel mee te beginnen, helaas moet ik deze zin aanpassen. De reden is dat een voerboot niets zegt over de plek waar je voert en je het eindsysteem (rig) plaats. Niets vervelender dan aankomen bij een nieuw water zonder informatie over hoe het onder water uitziet. Niet iedereen heeft een voerboot met een nauwkeurige visvinder, standaard voerboten zijn al erg prijzig.

Peilhengel

Als je beschikt over een peilhengel met de juiste materialen (o.a. gevlochten lijn, speciaal peil lood en een peildobber) dan weet je snel tot een meter of tachtig alles over de plek waar je wilt gaan vissen. Informatie over de diepte, bodemgesteldheid en begroeiing zijn met een aantal worpen zo gevonden en deze gegevens kunnen je vissessie positief beïnvloeden. Het is lastig dat je naast je voerboot een extra hengel mee moet nemen en dat je het werpen goed moet beheersen. Ook zijn de gegevens die doorkomen op je pijlhengel alleen te begrijpen door het veel te oefenen en dan valt het niet mee om deze informatie juist interpreteren. Ik heb mijn voerboot door de jaren heen aangepast aan mijn eigen wensen, omdat ik het meenemen van een peilhengel als een extra belasting zie.

Baitsweeper 2

Paul Breedveld Vissen met een voerboot 01

Ik maak nog steeds gebruik van mijn eerste voerboot namelijk de Baitsweeper 2 , maar heb deze voerboot samen met Boboot compleet onder handen genomen. De Baitsweeper 2 wordt slecht mechanisch en elektrisch vanuit de winkel geleverd. Ik heb veel moeten aanpassen om een er betrouwbare voerboot van te maken. Alle bevestigingspunten van de motoren en voerbakken zijn vervangen door aluminium steunen en niet door grote hoeveelheden kit zoals het origineel. Ook zijn de beide schroefassen te smeren vanaf de buitenkant, als je dit met regelmaat doet met een juist smeermiddel draait het geheel beter. De tandwiel overbrenging van de motor op de schroefas is vervangen o-ring overbrenging. Deze overbrenging bestaat uit 2 verschillende diameter schijven met een gleuf erin gedraaid. In deze gleuf past precies een bepaalde maat o-ring en deze o-ring zorgt nu voor de overbrenging. Met deze o-ring overbrenging vaart de Baitsweeper 2 ineens een stuk stiller.

Geluid in water

Ondanks deze aanpassing blijft de Baitsweeper een hoop lawaai maken, hier zal een oplossing voor zijn maar ik heb het nog niet als een probleem ervaren. Zelfs de meest stille boot maakt onder water veel herrie. Het motorgeluid en de schroef maken veel trillingen in het water en deze trillingen planten gemakkelijk en ver voort in water. Ook de ledverlichting achter is meestal veel te fel (helder) als je er ‘s nachts mee uitvaart. Je ziet door de felheid van de verlichting niet waar je vaart. Het probleem van de felle leds is dat je daardoor niet meer ziet hoever je voerboot van je stek bevind.

De achter verlichting is feller dan de voor verlichting. Daardoor kan je niks van je stek onderscheiden, je wordt verblind door de achter verlichting. Net voor ik op mijn stek aankwam draaide ik de boot 180 graden om en kon dan met de achter verlichting kijken waar bijvoorbeeld de struiken begonnen.

Dimbare leds

Deze waardeloze ledverlichting heb ik vervangen door dimbare leds , met achterop twee blauwe leds en voorop twee witte leds. Nu kan ik naar eigen wens de helderheid aanpassen aan de omstandigheden. In de praktijk betekent dit dat ze meestal maar net zichtbaar zijn, net voldoende om te zien of je goed naar je stek toe vaart. Bij slecht zicht, of verder dan 100 meter, wil ik ze graag een stuk feller. Een enorme verbetering aan mijn voerboot was het monteren van een 15 watt led verstraler. Deze led verstraler kan ik met mijn afstandsbediening aan en uit zetten want ze zijn wel een belasting op je batterij. Deze led verstralers geven zo veel licht dat je bij het terug varen er niet in moet kijken, je wordt er door verblind. Natuurlijk heb ik me afgevraagd of dat felle licht geen negatieve invloed heeft op je stek. Persoonlijk denk ik dat je met je voerboot de stek al zo verstoord dat een fel licht het niet erger maakt.

Scherp vissen

Paul Breedveld Vissen met een voerboot 02

Door het felle ledlicht kan je scherp vissen op plekken waar je dat normaal alleen maar kan doen met daglicht. Ik kan het niet voorstellen dat ik zonder led vertraler heb gevist, omdat ik nu de details zoals overhangende bomen of een open plek in het lelieveld goed kan zien.  Voor diepte en bodemgesteldheid heb ik een visvinder type Hummingbird smartcast rf 15 gemonteerd met een versterker van Boboot. Dit is geen top model visvinder en het valt niet mee om met een Smartcast rf 15 de bodemgesteldheid goed uit te lezen. Maar hij geeft uitstekend de diepte door en het vinden van het juiste talud is ineens een fluitje van een cent. Als ik dan een mooie plek heb gevonden laat ik mijn voerboot daar liggen en gebruik hem even als marker. Dit om een aantal keer naar de gevonden plek uit te werpen met mijn hengel waar ik ook mee ga vissen. Dit geeft toch net wat meer informatie over de bodemgesteldheid dan wat de visvinder je verteld.

Buiten je werpafstand

Vis je buiten je werpafstand, vaar je hengel dan uit en als je het systeem laat vallen voel dan goed aan hengel en lijn. Door deze informatie ga je ook je visvinder beter begrijpen, want je kan nu op je eigen scherm zien hoe een harde boden of zachte bodem eruit ziet. Let ook goed op met binnen draaien, zit je lood meteen vast in de bodem of zit er bijvoorbeeld draadalg aan je systeem, dit zegt meer over de bodemgesteldheid dan alleen maar je stek bekijken met een visvinder.  Vis je tegen overhangende struiken aan of niet verder dan 50 meter uit de kant, is je voerboot op dezelfde plek terug varen geen enkel probleem. Dit wordt ineens een stuk moeilijker als je op groot open water op een plekje wil vissen waar geen enkel herkenningspunt is. Je hebt dan wel je visvinder die  nauwkeurig dat talud aangeeft maar zie het talud maar eens te vinden midden in de nacht op 100 meter afstand. Hiervoor een GPS systeem van Boboot  gemonteerd en dit GPS systeem maakt het keer op keer exact terug varen op je plek mogelijk.

Rechtuit varen

Ik had ook problemen met het rechtuit varen met de Baitsweeper 2. Dit kom je vaak tegen met voerboten die twee schroeven gebruiken als aandrijving. Meestal zitten de schroeven in straalbuizen en als je in de straalbuis die het meeste schroefwater geeft een klein scheepsroertje plaatst, kan je de boot licht trimmen. Je remt en stuurt door het roertje het schroefwater een beetje en je boot vaart recht.

Meeste voerboten

Bij de meeste voerboten ligt het eindsysteem gewoon los in de laadbak en het gebeurd vaak dat er tijdens het uitvaren de lijn even vastzit op de molenspoel. Op dat moment verplaats je het eindsysteem in de bak, of erger het wordt er uit getrokken. Bij de voerboten met een onderlader zal je het systeem er niet uittrekken, maar je zal het systeem wel verplaatsen. Er zijn onderlijnsystemen die worden tegengehouden door stuitjes of klemsystemen en het is niet de bedoeling dat deze worden verplaatst. Een voorbeeld is het bekende chod systeem. . Voor dat probleem heb ik een aanpassing gemaakt in één van de voerbakken dat  zowel mijn onderlijn als lood  op een correcte wijze dropt.

Laadbakken

De Baitsweeper 2 is uitgevoerd met twee laadbakken, dit is makkelijk als je veel voer wilt voeren of met één bak voer en in de ander bak je systeem. Graag had ik mijn voerbakken servo geregeld gezien, zodat ik de bak niet in één keer moet legen maar in delen. Helaas kan mijn besturing dit niet aan en kiep ik mijn bak in één keer leeg. Een boot met maar één laadbak is wat beperkter, maar ik spreek uit ervaring dat je er niet meer of minder door vangt. Momenteel is het zelfs verstandiger om eens na te denken hoe je voert met je voerboot. In de meeste gevallen wordt er in één keer zowel voer als systeem (rig) gedropt, de meeste karpervissers doen dit. Er is voordeel uit te halen door een aantal keer naar je visplek te varen en dan verspreid te voeren. Het beste kan je de rig een stukje buiten deze verspreide voerplek droppen en liefst zonder voer erbij. Belangrijk is dat je op een andere manier gebruik maakt van je voerboot en niet hetzelfde doet als de meeste karpervissers.

Stroomverbruik

Weinig stroomverbruik vind ik belangrijk aan een voerboot. Het is vervelend als je veel accu’s mee moet slepen en je moet ze natuurlijk altijd ’s nachts vervangen. Als ik zo teruglees heb ik bijna heel mijn voerboot aangepast aan mijn eigen wensen. Een voerboot is voor mij een heel belangrijk onderdeel van mijn visserij geworden. Op dit moment kan je bij de meeste voerbootbouwers je voerboot geheel naar je eigen wensen laten bouwen. Ook is er al een beter type visvinder zoals de Lowrance elite 4x voor op je voerboot. Ga vooral bij de voerboot stands kijken op de karperbeurzen, je zal versteld staan wat er op dit moment allemaal mogelijk is. Het belangrijkste is dat je volledig op je voerboot kan vertrouwen, niets vervelender dan een onbetrouwbare voerboot.

Succes!

Paul Breedveld

Terug naar blog