Fieldtester, waarom, hoe en wanneer

Fieldtester, waarom, hoe en wanneer

Fieldtester. Essentieel in onze bedrijfsvoering is het testen en selecteren van nieuwe items voor de Nederlandse en Belgische markt misschien ook wel buiten twee landen. In de loop van de jaren is de karper visser steeds meer gaan eisen wat het aas betreft en dat is ook goed zo, want anders hadden we niet die kwaliteit die er vandaag op de markt te koop is. Door individueel en onafhankelijk testen en vooral ook het gezamenlijk vissen, testen en organiseren van visdagen ontwikkelen we een gevoel bij ons assortiment en welke richting het moet meebewegen met de markt. Het is juist de jonge garde die nieuwe trends snel signaleert en omarmt. Vertrouwen in je aas is wel één van de factoren die bijdragen aan het vangen of blanken. Het spreekt dan ook vanzelf, dat wij van TKBoilies bij het testen van onze producten het niet alleen aankunnen en daarom een aantal serieuze fieldtesters hebben die door hun eigen inzicht in het aas ervoor zorgen dat onze producten altijd tot één van de beste op de markt behoren. Veel aasleveranciers krijgen doorgaans het jaar heen diverse verzoeken van karper vissers die graag fieldtester willen worden.

Waarom, fieldtesters nodig.

Eerst maar een benoemen wat een aasleverancier wil bereiken met een fieldtester. Voor de meeste aasleveranciers is de commerciële motivatie het belangrijkste, in normaal Nederlands hoe meer kennis des te meer omzet. De ontwikkelde aasleveranciers hebben ook een andere doeleinde, zij gebruiken deze fieldtester om hun ontwikkelingen in het water te krijgen en te vertalen in resultaten. Daarmee is de vertaling van de resultaten een belangrijke / belangrijkste factor, hiermee kan de leverancier door ontwikkelen. Uiteraard zijn er dan nog leveranciers die het ook leuk vinden mensen iets te gunnen, maar dit gaat uiteraard samen met het bedrijfsresultaat. We hebben ook de leveranciers die als doorgeefluik fungeren, zij verkopen producten die al getest zijn er vanuit gaande dat de leverancier hierin hun verantwoordelijkheden ook hebben genomen.

Hoe, komen we in aanmerking.

De hoofdzaak is plezier en gedrevenheid in het karper vissen. Elk jaar komen er veel nieuwe karper vissers bij maar er verdwijnen er ook weer, dit als reden dat het niet gaat of niet is zoals zij denken en zelf willen. Nou is het ook niet verwonderlijk want van alle kanten wordt je overspoelt met informatie over het karper vissen. Er zijn diverse voorbeelden van karper vissers die het zover hebben geschopt dat ze worden gesponsord door een bepaald aasleverancier. En daarmee aan alle kanten kritiek krijgen en de collega vissers er niets van snappen. (als je nog van collega mag spreken).

Nou onze mening is dat dit karper vissers zijn met doorzettingsvermogen, tevens omdat ze er vertrouwen in hebben gehouden en uren bivakkeren aan de waterkant om een grote vis op de kant te krijgen. Soms horen er uren blanken bij het is ook logisch dat ze een bepaalde vangst willen halen om zo het product goed te laten verkopen en dan wil je ook graag iets laten zien. Zoals in karper bladen, of op het face book en maak je eigenlijk van alle media gebruik. En dan zijn er auteurs die dit allemaal negatief omschrijven omdat ze zelf de slag hebben gemist. Wij vinden dit jammer dat het dit zo gaat, want laat duidelijk plezier en gedrevenheid is één van de belangrijkste motto’s voor het vangen van al mooie karpers, want laat duidelijk zijn je moet het deze doorzetters wel gunnen.

Paul-Breedveld Fieldtester

Als we over plezier hebben dan kom je ook bij de karper vissers terecht die al fluitend naar de waterkant gaat om daar een karper te vangen. Dit zijn vissers die lang kunnen volhouden en als ze niets hebben gevangen net zo vrolijk weer huiswaarts keren en denken morgen komt er weer een dag. Soms kom je daar ook mensen tegen die totaal de weg kwijt zijn, ze komen met de duurste materialen aan de waterkant en hebben het gevoel van dit gaat het doen vandaag, maar dan heeft deze groep het volledig mis. Bij de wat doorgewinterde garde is dat niet zo snel het geval want die moesten vroeger het doen met een oude bamboe “Splitcane” hengels en zei paps al snel “eerst maar eens leren een witvis vangen die karper komt later wel”.

Nu in deze moderne tijd is dat anders, wel jammer voor deze karper vissers, waarom nou omdat het plezier en vertrouwen snel zijn verdwenen bij deze groep en dan geven ze al snel de pijp aan maarten alleen omdat men denkt dat het ingooien en vangen maar is, dit is in deze moderne tijd bij vroeger wel hard veranderd. Zoals in het bovenbeschreven is plezier en gedrevenheid een belangrijke factor om in zicht te komen bij leveranciers als fieldtester. Karper visser met plezier stralen ook uit, positieve motivatie aan de waterkant dat is een erg belangrijk factoor.

Uitstraling van een fieldtester is zeer belangrijk, je moet als aasleverancier niet in de verlegenheid worden gebracht met fieldtesters die je vertegenwoordigen met een negatieve uitstraling / uitingen, denk bijvoorbeeld aan negatieve uitingen over collega’s leveranciers dit betreffende producten of personen, tevens essentieel is zijn houding en gedrag aan de waterkant, o.a. situatie volledig onder invloed, agressief tegen andere collega karper visser omdat zij ook graag willen vissen op het water en onvoldoende verantwoording voor huisraad die verbruikt is aan de waterkant en dit niet mee nemen naar huis om dit in hun eigen prullenbak te werpen, sterker nog is dat het verpakkingsproducten als leverancier ook nog aan de waterkant te vinden is na een sessie van één fieldtester.

Daar wil en moet je niet aandenken!!. Hierin is een verdediging niet gewenst en wordt je ongeloofwaardig ondanks de kwaliteit van het product.   Ook gewenst is collegialiteit, hiermee willen wij aangeven dat het wenselijk is om makkelijk te kunnen communiceren met andere collega karper vissers aan de waterkant, hiermee openstaan voor desgewenst het aanleveren van adviezen tevens het aanhoren van positieve kritiek. Positieve kritiek mag gegeven worden al is het alleen maar ter verbetering van de producten of fieldtester, maar de hebben we het wel over positieve kritiek. Enige kennis van de producten is toch wel gewenst je bent immers een vertegenwoordiger van een leverancier. Tevens is het wenselijk dat enige kennis / inhoud over het karper vissen. Best wel veel, Pffff… al met al willen die aasleveranciers ook nog eens foto’s en het liefst filmpjes aangeleverd krijgen. Maar goed dan levert het nog wat op (plezier en gedrevenheid).

Wanneer kom je in aanmerking anders gezegd wanneer val je binnen de picture van een leverancier.

Om in de picture te komen van een aasleverancier zijn verschillende motivaties, denk even aan de ruime ervaring en passie over het karper vissen. Kennis en ruimschootse ervaring met betrekking tot productontwikkelingen. Commerciële acquisitie en uitstraling, hoe groot is zijn netwerk en hoe positief is hij over de producten tevens collega karper visser, vrij vertaald hoeveel karper vissers kent hij en welke nieuwe klanten zou deze karper visser met onze producten te laten vissen. Prestatie, let wel op basis van plezier en gedrevenheid uren maken, hiermee is het niet alleen de zomermaanden, nee ook de wintermaanden zijn uren waarin gevist word daarmee worden zij onderscheidend en scheiden zij het kaf van het koren. één of meerdere van hen wenselijke resultaten omzetten in mooi beeldmateriaal voor promotie van de producten.

Ton-Krijgsman Fieldtesters

Omgang met de karpers aan de waterkant is een pré. En misschien wel de belangrijkste, waarom vangt hij nou altijd dat éne visje meer als die andere karper visser. Bij een overeenkomst, zoals je dit wel kan benoemen behoren ook verantwoordelijkheden. De meeste aasleveranciers hebben wel een aantal spelregels voor de fieldtesters doormiddel van bv een contact. In zo’n contract zou b.v. de volgende inhoud kunnen staan.

Met dit contract verklaren beide partijen als volgt te zijn overeengekomen: Werkt samen met TKB Handelsonderneming, zijn functie in ons samenwerking contract zal zijn het testen van onze producten ook wel genoemd “fieldtester”.
Verklaart hierbij dat hij geheimhoudingsplicht heeft over informatie/producten van TKB Handelsonderneming. Verklaart hierbij dat hij voor TKB Handelsonderneming als fieldtester 750 uur vist om ons product te testen. Verklaart dat alle geleverde producten die verkregen zijn van TKB Handelsonderneming gebruikt worden om te testen. Verklaart verkregen testproducten niet te verkopen, zal geïnteresseerde klanten verwijzen naar de webwinkel www.tkboilies.nl. De heer…………zal zelf geen bestellingen aannemen maar klanten geleiden naar de webwinkel. De heer ..zal tijdens de vissessies de geleverde kleding aan hebben en altijd positieve reclame maken voor TKB handelsonderneming/TKBoilies. Zal meewerken aan het schrijven van zijn ervaringen tijdens zijn vissessies, ook zal hij foto’s aanleveren. Deze geschreven stukken worden gepubliceerd. TKB Handelsonderneming heeft het recht om eventuele wijzigingen aan te brengen. TKB Handelsonderneming verwacht van de heer ………..twee keer in de acht weken een geschreven stuk met eventuele foto’s.

Kan verwachten van TKB Handelsonderneming dat hij +/- 150 kilo boilies per jaar kan ontvangen. Mits anders overlegt wordt. Boilies niet zal in één keer verstrekt worden. Kan van TKB Handelsonderneming kleding met ons logo verwachten. Wanneer een van beide partijen niet aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, kan het contract eenzijdig worden ontbonden. Sommige oplettende lezer hebben gelezen het verkrijgen van een bepaalde waarde is in ons contract opgenomen, dit noemen we sponsoring wij als aasproducent hebben gekozen voor het volledig vergoeden van onze producten aan onze fieldtester.

Dit is anders als de meeste aasproducenten die tegen een korting van bv 20% hun aas verdelen. Dit is ons inzien geen field testing maar verspreiding van hun producten, marketing technische wel een juiste voor korte termijn. Omdat er altijd mensen zijn die liever 20 % minder betalen voor het aas als 100% voor onafhankelijkheid en daarmee hun eigen kwaliteit van het aas kunnen bepalen. Nou kan je alles opnemen in een contract maar als er geen plezier en gedrevenheid is hoeven we hier niet eens over te denken. Het karper vissen zal met passie gedaan moeten worden dan komen de resultaten vanzelf.

Groeten Ton.

Terug naar blog